top of page

Generaties Y en Z willen méér dan werk

Bijgewerkt op: 12 mrt.

Jong talent is jouw ticket naar de toekomst. Ze garanderen niet enkel het voortbestaan van je bedrijf, maar brengen ook de nieuwste kennis, vaardigheden en inzichten mee. Bovendien zitten ze boordevol goesting om bij te leren en te groeien.


Helaas ga je met een knap loonpakket alleen de huidige War for Talent niet winnen. Want generaties Y, Z en binnenkort ook Alfa verwachten méér van hun werkgever. Veel meer...


Generatie Y Millennials,Generatie Z, Generatie Alfa en Digital natives werken samen aan duurzaamheid op de werkvloer

Generatie Y en Z: wie zijn ze?


Anno 2021 telt generatie Y voor 35% van de wereldwijde beroepsbevolking en generatie Z voor 34%. Samen vormen ze dus het overgrote merendeel van de huidige werknemers. Maar wie heb jij eigenlijk in huis?


Generatie Y: de millennials

  • geboren tussen 1980 en 1995

  • opgegroeid tijdens economische welvaart, opkomende milieuproblemen, technische vooruitgang, 9/11

  • waarden: ambitie, ondernemerschap, authenticiteit, creativiteit, werken en studeren in het buitenland

  • gevoelig voor burn-out, quarter-lifecrisis, angststoornissen, stress


Generatie Z: de digital natives

  • geboren tussen 1995 en 2010

  • opgegroeid tijdens de nasleep van de 2008 crisis en COVID-19, doorgedreven digitalisering

  • waarden: verantwoordelijkheidsgevoel, omgevingsbewustzijn, hard werken, tijd- en plaatsonafhankelijk werken, duurzaamheid

  • korte aandachtsspanne

Wat verwachten generatie Y en Z van werkgevers?


We mogen generaties Y en Z dus zeker niet over dezelfde kam scheren. Bovendien is ieder individu uiteraard uniek. Toch blijken uit studies ook parallellen in wat ze zoeken als professionals.


"Far and away the best prize that life offers is the chance to work hard at work worth doing." - T. Roosevelt


Op zoek naar purpose


Zowel millennials als Gen-Z'ers zijn op zoek naar purpose in hun job. Dit bleek onder andere uit een grootschalig onderzoek van Deloitte. Ze bevroegen maar liefst 13.416 millennials uit 42 landen en 3.009 Gen-Z'ers uit 10 landen. 3/4 van de respondenten vond de sociale en ecologische impact van een bedrijf erg belangrijk bij de keuze van een werkgever. 2/3 zei ook dat ze een job niet zouden aanvaarden zonder een sterk duurzaamheidsprogramma van het bedrijf.


Is jouw organisatie klaar om duurzaam ondernemen? Ontdek hoe we je kunnen helpen.



Werken in lijn met je waarden


Datzelfde onderzoek van Deloitte toonde ook aan dat beide generaties in het algemeen loyaal zijn aan bedrijven die aansluiten bij hun waarden. Andersom, zeggen velen dat ze niet zullen twijfelen om op te stappen als ze oneens zijn met de praktijken, waarden of politieke voorkeur van hun werkgever.



Wat dan met generatie alfa?


Generatie alfa is/wordt geboren tussen 2010 en 2025 en staan momenteel nog letterlijk in hun kinderschoenen. Maar ze zijn ook de werknemers én consumenten van morgen. Belangrijk dus om deze jongste garde goed in de gaten te houden.


Future generations / toekomstige generaties zullen waardegedreven werknemers zijn op zoek naar waardegedreven organisaties

Het is natuurlijk wat vroeg om conclusies te trekken. Maar als kids van generatie Y is de kans groot dat ze erg waardegedreven zullen zijn. Daarnaast groeien ze op in een tijd van toenemende klimaatverandering en klimaatactivisme van de Gen-Z'ers. Wat het resultaat van deze kruisbestuiving zal zijn, valt nog te bezien.


Maar van één ding zijn we al wel zeker. Duurzaam ondernemen is here to stay. En wat je drijfveren ook zijn; wij zijn hier om je daarbij te helpen! 🙌



Beyne en Vermeulen, De weg naar duurzaam ondernemen, in 5 stappen naar positieve impact

Meer lezen over de vele voordelen van duurzaam ondernemen?


Dát en zoveel meer ontdek je in ons fonkelnieuwe boek De weg naar duurzaam ondernemen!

Van strategische kaders en centrale concepten tot concrete stappen en praktijk cases. Let's do this!

bottom of page