Op koers naar 2030: inside-out vs outside-in aanpak


Dit weekend vieren we de zesde verjaardag van de Sustainable Development Goals! Dat betekent ook dat we nog iets meer dan 8 jaar hebben om de ambitieuze duurzaamheidsagenda van de Verenigde Naties te realiseren. Dit lijkt misschien veraf, maar we hebben nog een lange weg te gaan...


Hoe is dat mogelijk als duurzaamheid al is waar de klok slaat? Van de vergaderzaal tot aan de koffiemachine. Ecologisch en sociaal ondernemen is top-of-mind bij elke toekomstgerichte organisatie. Maar pakken we de huidige uitdagingen ook juist aan?



Inside-out aanpak: duurzaamheidsstrategie vanuit bedrijfsdoelen


Veel bedrijven vertrekken voor hun duurzaamheidsstrategie vanuit hun eigen ambities, doelen of problemen. Dit noemen we een inside-out aanpak. Uiteraard is elke duurzaamheidsactie een stap in de goede richting. Maar door deze interne insteek is je duurzaamheidsbeleid niet altijd afgestemd op wat globaal écht nodig is voor mens, milieu en maatschappij.


Om hier een antwoord op te bieden, is er een nieuwe aanpak in opmars: de outside-in aanpak of SDG-hertaling.



Outside-in aanpak: de SDG's in jouw bedrijfscontext


Bij een outside-in aanpak vertrekt een organisatie vanuit één, meerdere of alle 17 SDG's, en gaat het deze vertalen naar haar eigen bedrijfscontext.


De Koninklijke Belgische Voetbalbond gebruikt, naast een inside-out aanpak, ook een outside-in aanpak. Hedeli Sassi en An De Kock, beiden werkzaam bij KBVB, lichten toe waarom dit zo belangrijk is:

Door te kijken naar wat nodig is vanuit een mondiaal perspectief, ons te laten inspireren door de SDG’s en materiële kwesties dienovereenkomstig te definiëren willen we als organisatie de kloof overbruggen tussen de huidige organisatieprestaties en de vereiste wereldwijde noden.

Universele doelstellingen vertalen naar concrete doelen of acties voor je organisatie kan een uitdaging zijn. Sommige SDG-thema’s lijken op het eerste zicht ook minder relevant of tastbaar voor je organisatie. Maar je hoeft het niet alleen te doen. Ga in gesprek met interne en externe stakeholders en bepaal samen op welke thema's jouw bedrijf wil, kan of moet inzetten.


Naast je impact vergroten, biedt de outside-in aanpak ook heel wat andere voordelen voor je bedrijf.



3 voordelen van een outside-in aanpak


SDG's als kompas voor je duurzaamheidsstrategie


De SDG’s weerspiegelen [...] de verwachtingen van de stakeholders en de toekomstige beleidsrichting op internationaal en regionaal niveau. (De weg naar duurzaam ondernemen)


De 17 SDG's vormen samen de universele agenda voor duurzame ontwikkeling. Deze zal minstens tot het jaar 2030 relevant zijn. Zo vormen ze de ideale leidraad om je duurzaamheidsacties te structureren, bij te sturen en te optimaliseren.


Belangrijk hierbij is wel dat je ze niet louter gebruikt om huidige duurzaamheidsacties te bevestigen. Of dat je oude doelstellingen en prioriteiten gaat herformuleren om ze in de SDG-agenda te laten passen.


We willen je ook uitdagen om niet de gemakkelijkste of meest voor de hand liggende SDG-thema’s te kiezen. Ga in plaats daarvan op zoek naar de thema’s waar je het meeste verschil mee kan maken, zowel voor toekomst van de planeet als die van je organisatie.



Transparantie en geloofwaardigheid naar stakeholders

De SDG's bieden een helder referentiekader voor de duurzaamheidsacties van je bedrijf. Bij een outside-in aanpak ga je deze universele principes vertalen naar je eigen context. Op die manier kan een SDG uiteraard een hele andere invulling krijgen per bedrijf.


Desalniettemin kan je de SDG's blijven gebruiken als ijkpunt over hoe ver je staat en welke bijdrage jouw acties en doelen (zullen) leveren aan de globale doelstellingen. Dit creëert transparantie, vertrouwen en geloofwaardigheid naar interne en externe stakeholders toe.



Inspireren van stakeholders en andere bedrijven

Om Agenda 2030 waar te maken, moeten we een collectieve inspanning doen. We willen dus zoveel mogelijk bedrijven en mensen mee aan boord krijgen.


Door de SDG's te vertalen naar je bedrijfscontext, toon jij aan wat globale doelen concreet kunnen betekenen voor een organisatie of een individu. Met deze laagdrempelige hertaling kan je op jouw beurt anderen inspireren om met de SDG's aan de slag te gaan.



Ben jij er intussen ook van overtuigd dat je met outside-in aanpak écht impact kan maken. Dat de SDG's het ideale framework bieden voor een succesvolle duurzaamheidsstrategie?


Dan helpt Route 2030 je graag om de SDG's naadloos te integreren in jouw bedrijfsstrategie. Samen zetten we koers naar een gezonde toekomst voor de planeet en voor jouw organisatie!


Klaar om er in te vliegen?

Tel: +32 (0)495 13 50 05

E-mail: hello@route2030.be