Waar ligt jouw persoonlijke impact?

Als iedereen zou leven zoals de gemiddelde Belg, dan zouden we 4,3 aardes nodig hebben (Living Planet Report van WWF). Daarmee staat ons land in de top vijf ter wereld en onze voetafdruk blijft alleen maar stijgen.


We overschrijden dus dagelijks onze biocapaciteit. Op het eerste zicht, zijn er twee grote boosdoeners: we verbruiken te veel energie en daarnaast nemen we met z’n allen te veel de auto. Is het dan voldoende hierop in te zetten? We zouden minder kunnen rijden, de verwarming niet altijd laten aanstaan, de laders uit het stopcontact halen, enzovoort. Is het probleem dan opgelost?


Helaas is het niet zo eenvoudig! Uit onderzoek blijkt dat de zichtbare impact maar een klein aandeel is van onze hele impact. Wanneer we ons alleen bezighouden met de zichtbare impact, zijn we niet zo effectief als we dachten.


CE Delft heeft een impact top 10 samengesteld bij onze noorderburen. Daarin laten de onderzoekers de impact zien van de dingen die we doen in het dagelijks leven, inclusief de verborgen impact. Als we de verborgen impact in rekening nemen zijn de consumptie van spullen en vlees de grootste boosdoeners.


Figuur: Top 10 milieu-impact van gemiddelde consumptie van één persoon per jaar in Nederland


Wat valt hier uit te leren? Wel, je zou al grote stappen kunnen nemen naar een lagere impact door deze top 10 te volgen. Je zou bijvoorbeeld extra oplettend kunnen zijn met wat je koopt, wat je eet, met je huis en met je vervoer.


Laten we al één aanpak meegeven: de spullen die je koopt hebben een grote impact op onze planeet. Dat zit vooral in het produceren van deze spullen. Ga dus na of je spullen ook kan huren, lenen of leasen. Koop alleen wat je nodig hebt, geef spullen die je niet meer gebruikt aan een tweedehandswinkel en gooi niets weg.



Nu is het aan jou: wat zou je zelf kunnen doen om ook de andere 9 impact thema’s aan te pakken?

Zin in een inspiratiesessie? Contacteer ons!

#blackfriday #impact #verborgenimpact #impacttop10 #action #consumeractivism








(Bron: onbekend, via google)

36 keer bekeken