Waarom je ‘verhaal’ vertellen een succesfactor is om draagvlak te creëren omtrent duurzaamheid

Om inzicht en dynamiek te creëren rond duurzaamheid is het van uiterst

belang dat naast het aangeven ‘wat’ er moet gebeuren en ‘hoe’ het moet

gebeuren, het ‘waarom’ van duurzaam ondernemen duidelijk wordt.



Al te vaak wordt het ‘waarom’ over het hoofd gezien, omdat men denkt dat het ‘hoe’ en het ‘wat’ uitleggen de snelste manier is om het gedrag van mensen te beïnvloeden. Dit is een groot misverstand. Het is net het ‘waarom’ dat mensen motiveert en in actie doet komen. Al te vaak gaan we ervan uit dat het ‘waarom’ zo logisch en evident is, dat er geen nood is

om het nog te benoemen.


Het beantwoorden van de ‘waarom’-vraag is een daad van empathie en voegt een laagje overtuigingskracht toe aan je communicatie. Als mensen weten waarom hen wordt gevraagd iets te doen, is de kans veel groter dat ze hun gedrag gaan wijzigen.

Het antwoord op de ‘waarom’-vraag is echter niet altijd zo eenvoudig onder woorden te brengen, omdat het vaak alleen in ons onderbewuste aanwezig is. Wat helpt om het ‘waarom’ fijn te stellen, is jezelf een aantal ‘wat’-vragen te stellen, zoals:

  • Wat staat er op het spel als we dit wel of niet doen?

  • Wat is het toekomstbeeld als we dit voor elkaar krijgen?

  • Wat zou de impact zijn als we dit wel of niet deden?


Deze vragen stelden we deze week tijdens een workshop 'Sustainability & Storytelling' voor een groep start-ups in Rwanda.



Met de steun van Impact Hub Kigali en het World Food Programme, werkten 12 start-ups aan een pitch om hun waarom-wat-hoe scherp te krijgen. Aandacht voor interne communicatie en het ‘waarom’ werden tijdens de workshop erkend als 'the way to go' om het draagvlak voor duurzaam ondernemen te vergroten. Daarbij is het communiceren van progressie en het vieren van (kleine) successen cruciaal. Mensen houden van vooruitgang. Door iedereen inzicht te geven in de vooruitgang richting een gemeenschappelijk doel, houd je hen aan boord. Wanneer er beslissingen genomen worden om van pad te veranderen, zullen de medewerkers hun motivatie verliezen als deze beslissingen niet goed uitgelegd worden.


  • Waarom veranderen we van visie?

  • Waarom hebben we deze doelstelling aangepast?



Communiceer over het proces en de alternatieven die bekeken zijn en leg uit waarom er voor dit alternatief gekozen is. Aansluitend bij het laatste punt is het vieren van kleine successen een praktijk die veel succesvolle organisaties toepassen. Dit gaat terug op de gedragspsychologie, die zegt dat wij, mensen, ons gedrag aanpassen bij een signaal (het ‘waarom’) dat bij het juiste gedrag kan leiden tot een beloning (successen vieren). Op deze lus van gedragsverandering kan handig worden ingespeeld om een organisatie en haar gedrag (of cultuur) te transformeren.


INEKE RAMPART - Director Corporate Affairs bij Telenet, legt uit hoe zij intern communiceren en waarom dit zo belangrijk is.
We zijn met ons duurzaamheidsplan heel bewust de directie gaan betrekken rond duurzaamheidsuitdagingen. We hebben bijvoorbeeld het management meer inzicht gegeven in de resultaten die we boeken omtrent duurzaamheid: waar ligt onze grootste impact en waar zijn de opportuniteiten om het beter te doen? We hebben ook aangegeven waarom duurzaamheid belangrijk is, hoe duurzaamheid kan bijdragen tot een betere reputatie, een sterkere employer branding, hoe cruciaal dat is bij investeerders en analisten enzovoort. Deze boodschap geven we ieder halfjaar in de vorm van een duurzaamheidsupdate. Op die manier krijg je de nodige top-downsupport.
Parallel werken we sterk aan onze interne duurzaamheidscommunicatie, waarbij we de resultaten delen van onze duurzaamheidsacties. Hierdoor zijn er steeds mensen die de boodschap oppikken, waardoor bottom-up nieuwe initiatieven ontstaan. We zien dus dat er zowel top-down als bottom-up meer draagvlak komt voor duurzaamheidsthema’s. Belangrijk wel is om te blijven inzetten op bewustwording en opleiding. We moeten blijven investeren in communicatie om niet stil te vallen.

Intern communiceren is dus een continu proces, dat aanvangt bij het begin van het duurzaamheidstraject (of eender welk ander verandertraject). Leg de focus op het gezamenlijke groepsgevoel door het ‘waarom’ duidelijk te stellen, door de vooruitgang aan te tonen en op tijd successen te vieren.


Meer weten hoe je aan de slag gaat met duurzaam ondernemen? Aarzel niet om ons te contacteren via hello@route2030.be!


Meer lezen over hoe je best gaat communiceren over je duurzaamheidsambities, en hoe je jouw verhaal versterkt? Lees het in 'De weg naar duurzaam ondernemen': https://www.route2030.be/dewegnaarduurzaamondernemen.