Écht impact maken. Of ook: hoe bepaal je de juiste duurzaamheidsprioriteiten? 3 stappen en tips.

Organisaties hebben het moeilijk om te bepalen wat hun duurzaamheidsprioriteiten zijn. Duurzaamheid is een breed begrip. Er zijn 5 dimensies (People, Planet, Prosperity, Peace en Partnerships) Er zijn 17 SDG’s én 169 subtargets. Tientallen frameworks en kaders. Waar te beginnen?


Waar we het ondertussen wel over eens zijn is dat enkel negatieve impact minimaliseren niet langer voldoende is. In dit decade of action is het maken van positieve impact nodig. Maar met welke zaken kan jouw organisatie echt het verschil maken? Hoe zorg je dat je met de juiste dingen bezig bent?


Eerst is het belangrijk te begrijpen wat impact wil zeggen vooraleer je het kan maken. Impact gaat over doelbewust een verschil maken op dingen die gewaardeerd worden door je stakeholders. Dit betekent inderdaad dat impact een subjectieve component heeft, omdat mensen bepaalde zaken nu eenmaal anders waarderen.


Wil je weten welke zaken er echt “toe doen” voor je stakeholders? Dan zal je het hen moeten vragen. Het antwoord op deze vraag probeert de “materialiteitsbepaling” te formuleren, een draak van een woord dat moeilijk te definiëren voor vele organisaties.


“Bij materialiteit kan men zich weinig voorstellen, wij hebben het vertaald naar ‘Doet-er-dat-toe?’. Materialiteit gaat over wat wezenlijk is, het gaat over je focus.” – Kris Liekens, Pidpa


In 3 stappen naar jouw materialiteitsanalyse

  • Stap 1: Map alle stakeholders en bepaal wie de sleutelfiguren zijn. Om je stakeholders te kunnen begrijpen moet je ze eerst allemaal in kaart brengen. Stakeholders kun je indelen op verscheidene manieren: volgens in- vloed en belangen, volgens macht, legitimiteit, urgentie of volgens een eigen contextspecifieke manier.

  • Stap 2: Bepaal de thema’s die je wil bevragen. Let op, materialiteit is geen oefening in het aanvinken van een hokje. Het moet gaan over de manier waarop de activiteiten de levensvatbaarheid van de organisatie en het leven van de belanghebbenden beïnvloeden. Dit moet resulteren in een eerlijke vertegenwoordiging, waarbij rekening wordt gehouden met positieve en negatieve effecten voor zowel huidige als toekomstige kwesties.

  • Stap 3: Ga in dialoog met je stakeholders over materieële thema’s. Ga verder dan je stakeholders enkel te consulteren. Met dialoog bedoelen we een tweerichtingsverkeer op basis van gelijkwaardigheid om samen de richting van de weg te cocreëren.

We eindigen met nog enkele tips:

  • Breek in” op bestaande contactmomenten met je stakeholders en wees creatief! De format van je bevraging moet aangepast zijn aan je doelgroep.

  • Stakeholders kunnen soms geremd zijn om hun oprechte mening te geven. Neem daarom een externe partij in de arm om de prioriteiten en feedback van je stakeholders objectief te capteren.

  • De SDG’s introduceren in je materialiteitsanalyse is een goed idee. Je zet op die manier mogelijk een eerste stap om uit een reactieve aanpak te komen en te bewegen naar een proactieve aanpak. Deze trend biedt een grote kans voor het succes van een organisatie op lange termijn. Maar let op, wanneer de SDG’s worden gebruikt om de materialiteitsbenadering te verbreden, moet je verder gaan dan de eigen eerdere selectie van materiële kwesties en de oude prioriteiten niet ‘herverpakken’ om ze in de SDG-agenda te laten passen. De uitdaging is niet om de gemakkelijkste, meest positieve of voor de hand liggende doelen te kiezen, maar om die te selecteren die echt materieel kunnen worden voor de toekomst van de organisatie. Het omkeren van de materialiteitsbenadering houdt in dat organisaties van een inside-out-aanpak overschakelen naar een meer outside-in-aanpak.

Luisteren naar je stakeholders is een belangrijke en onmisbare horde die elke organisatie die impact wil maken moet nemen op weg naar duurzaam ondernemen. Iets is immers alleen van waarde als de mensen voor wie je het doet (je stakeholders), ook van die mening zijn.


Toegegeven, een goede materialiteitsanalyse uitvoeren vraagt geduld en tijd, en is in vele opzichten een uitdaging. Het helpt om hier voor ogen te houden dat het proces even belangrijk – of zelfs belangrijker is – dan het resultaat. Wie van plan is om echt over te gaan tot positieve impactcreatie zal snel inzien dat deze inspanningen beloond worden.



Zelf aan de slag met je materialiteit te bepalen? Lees ons boek of volg de online cursus.


Ondersteuning op maat nodig? Contacteer ons.